Η ευκολία στην καλλιέργεια της επιτραπέζιας πιπεριάς είναι και το στοιχείο που φρενάρει την όποια αυξητική πορεία στην τιμή του παραγωγού. Την ίδια στιγμή, υπάρχουν προοπτικές αύξησης των εσόδων για τους παραγωγούς που καλλιεργούν κατά βάση πιπεριά για βιομηχανική χρήση, καθώς σε αυτή την περίπτωση έχουν δημιουργηθεί προϊόντα υψηλής προστιθέμενης αξίας.
Επιτραπέζια Πιπεριά
Όσον αφορά ειδικότερα την επιτραπέζια πιπεριά, όπως μας είπε ο κ. Βασίλης Κόλιας, παραγωγός από την Βοιωτία κατά 99% η καλλιέργεια βασίζεται σε υβρίδια και φυσική απόρροια αυτού είναι ότι δεν υπάρχουν πολλές ποικιλίες. Παρόλα ταύτα, κάποιες διαδεδομένες ποικιλίες είναι αυτή του Λαγκαδά (το προϊόν έχει χρώμα ανοικτό πράσινο), η Ολύμπους ( είναι φλάσκα δηλαδή πιο στρογγυλή) και η Αστριον που καλλιεργείται στην Βοιωτία (είναι πιπεριά κέρατο κίτρινου χρώματος). Εκτός από την τελευταία στην περιοχή της Βοιωτίας συγκομίζεται και η πιπεριά Αρλεκιν.
Για την πορεία της καλλιέργειας είτε σε επίπεδο παραγωγής είτε σε επίπεδο τιμής, ο κ. Βασίλης Κόλιας επεσήμανε ότι αυτή δεν κυοφορεί εκπλήξεις. Εννοώντας ότι πρόκειται για μία εύκολη καλλιέργεια, την οποία επιλέγουν όσοι καλλιεργούν κηπευτικά. Επίσης, κατά τον ίδιο είναι εύκολη γιατί η πιπεριά δεν προσβάλλεται από μύκητες. Ο βασικότερος εχθρός της είναι ένα έντομο ο θρίπας, το οποίο αν προσβάλλει την πιπεριά την στραβώνει από ίσια που πρέπει να είναι. Ένα στοιχείο που κατά τον ίδιο μπορεί κάποιον να αποστρέψει από την καλλιέργεια είναι ο χρόνος που απαιτείται για να συγκομιστεί το προϊόν που φθάνει και τους 2,5 μήνες. Κάτι που δεν ισχύει επί παραδείγματι στα αγγούρια που απαιτούνται μόλις 35 ημέρες για να συγκομιστούν.
Σχετικά με την τιμή, σημειώνει ο κ. Β. Κόλιας, τα τελευταία χρόνια η τιμή παραγωγού παραμένει σε χαμηλά επίπεδα και αυτό διότι υπάρχει υπερπροσφορά προϊόντος. Όπως λέει η αγορά πλημμυρίζει με εγχώρια πιπεριά την περίοδο από 15 Ιουνίου μέχρι και λίγο πριν τα Χριστούγεννα. Σήμερα η τιμή κυμαίνεται στα 30 λεπτά για να καταλήξει στον πάγκο της λαϊκής ή στο σούπερ μάρκετ στα 55 λεπτά. Θυμάται ο ίδιος ότι την περίοδο 2008-2009 η τιμή του παραγωγού είχε σκαρφαλώσει στα 60 λεπτά και ο καταναλωτής δεν την αγόραζε λιγότερο από 75 λεπτά. Εκείνη την περίοδο αρκετοί παραγωγοί κηπευτικών δεν είχαν επιλέξει να καλλιεργήσουν και πιπεριά.
Εξαγωγές και κέρδη φέρνει το τουρσί
Ουσιαστικά όταν μιλάμε για πιπεριά που κατευθύνεται για βιομηχανική χρήση μιλάμε για τουρσί μας λέει ο κ. Κώστας Κακούσιος από τη Λάρισα. Το οποίο τουρσί μπορεί να είναι σε αλμυρή άλμη ή σε γλυκιά άλμη, όπως είναι το κερασοπιπεράκι. Είναι ένα προϊόν, σύμφωνα με τον ίδιο, το οποίο κατά βάση εξάγεται και δείχνει πολύ καλές προοπτικές. Το γεγονός δε ότι είναι προστιθέμενης αξίας προϊόν σημαίνει ότι αφήνει περισσότερα έσοδα στον παραγωγό. Σήμερα το συγκεκριμένο προϊόν εξάγεται κατά τη μερίδα του λέοντος στη Γερμανία και έπεται η Ρωσία αλλά και κάποια εργοστάσια της Αμερικής. Οι βασικότερες ποικιλίες που χρησιμοποιούνται για βιομηχανική χρήση είναι το καμπανάκι ή καρδούλα (που συνήθως γεμίζεται με τυρί), το μακεδονικό (που κυκλοφορεί ως επί το πλείστον τη σαρακοστή και το προϊόν είναι μικρό) και το κερασοπιπεράκι.
Ειδικότερα για την πορεία της φετινής καλλιέργειας, ο κ. Κώστας Κακούσιος υποστήριξε ότι δεν μπορεί να κάνει καμία πρόβλεψη με δεδομένο ότι η φύτευση λόγω των καιρικών συνθηκών ξεκίνησε με 15 ημέρες καθυστέρηση και επίσης λόγο στο τελικό αποτέλεσμα έχουν και οι πολλές επεμβάσεις που γίνονται κατά τη συλλογή που μπορεί να φθάσουν ακόμη και τις οκτώ. Σημειώνεται ότι η συγκομιδή ξεκινά τον Ιούλιο και ολοκληρώνεται το Νοέμβριο. Από πλευράς τιμής, η εκτίμησή του είναι ότι δεν θα υπάρξουν σημαντικές διαφοροποιήσεις από τα περυσινά επίπεδα που κυμάνθηκαν στα 35-40 λεπτά το κιλό. Υπογραμμίζεται ότι ένα στρέμμα φυτεμένο με ποικιλία μακεδονικό μπορεί να δώσει έως και 5 τόνους, ενώ με καμπανάκι 2 τόνους.
Αναφερόμενος γενικότερα στο κόστος της καλλιέργειας τόνισε ότι αυτή είναι και εντάσεως κεφαλαίου αλλά και εργασίας, καθώς όλη η συγκομιδή γίνεται χειρονακτικά.
Έτσι σε ένα στρέμμα το κόστος των παγίων (υβρίδια, λίπανση φυτοπροστασία) μπορεί να φθάσει και τα 500 ευρώ, ενώ τα συλλεκτικά υπολογίζονται σε 15 λεπτά (στο κιλό) το μεροκάματο του εργάτη.
Η πιπεριά Φλωρίνης μπορεί να κατακτήσει τις αγορές του κόσμου
Μολονότι η πιπεριά Φλωρίνης είναι ένα πιστοποιημένο προϊόν γνώριμο σε όλη την Ελλάδα αλλά και σε αγορές του εξωτερικού, θεωρούμαι ότι ακόμη δεν έχει δείξει την πραγματική της γαστρονομική δύναμη, μας τονίζει ο Στέφανος Μπίρος Αντιπεριφερειάρχης της περιφερειακής ενότητας Φλώρινας. Στο πλαίσιο αυτό, σύμφωνα με τον ίδιο, ο στόχος είναι να επεκταθεί η καλλιέργεια με την είσοδο και άλλων ομάδων παραγωγών σε αυτή και βεβαίως να δημιουργηθούν νέα προϊόντα υψηλής προστιθέμενης αξίας τα οποία θα υποστηρίξουν την εξαγωγική δραστηριότητα του προϊόντος. Όπως μας αποκάλυψε η περιφέρεια έχει υπολογίσει μέρος των κονδυλίων που διαχειρίζεται να διατεθούν για την υποστήριξη των επενδυτικών σχεδίων που θα υποβληθούν και θα αφορούν την συγκεκριμένη καλλιέργεια. Συγκεκριμένα υπάρχει πλάνο επιδότησης αυτών των σχεδίων σε ποσοστό έως και 25%.
Για τον τεράστιο γαστρονομικό πολιτισμό που κρύβουν μέσα τους οι πιπεριές Φλωρίνης μας μίλησε και ένας από τους μεγαλύτερους παραγωγούς της περιοχής ο κ. Ναουμίδης Πέτρος. Ο οποίος μαζί με την οικογένειά του καλλιεργεί βιολογικά στον Άγιο Παντελεήμονα του Νομού Φλωρίνης, σε υψόμετρο εξακοσίων περίπου μέτρων, 50 στρέμματα –η στρεμματική απόδοση φθάνει τους 3 τόνους- με τη φημισμένη κόκκινη πιπεριά Φλωρίνης. Στο Νομό υπάρχουν και 2-3 άλλοι παραγωγοί που καλλιεργούν αρκετά στρέμματα, ενώ όλοι οι κάτοικοι του έχουν στους κήπους τους πιπεριές.
Όπως μας τόνισε ο κ. Ναουμίδης υπάρχει ένας άρρηκτος δεσμός μεταξύ του Νομού και της πιπεριάς. Υπάρχουν αναφορές πάρα πολύ παλιές εκατοντάδων χρόνων πίσω που συνδέουν την Φλώρινα με το συγκεκριμένο προϊόν, ενώ στο Νομό έχουν διασωθεί πάνω από πενήντα συνταγές που έχουν ως βάση την πιπεριά Φλωρίνης. Χαρακτηριστικές τέτοιες συνταγές είναι η μουστοπιπεριά, δηλαδή πιπεριά γεμιστή με λάχανο που γίνεται τουρσί με μούστο και ξίδι, και το λιαστό καυτερό πιπερόκαμα, ένα φίνο και αρωματικό μπούκοβο.
Εξάγοντας σήμερα το 70% περίπου της ετήσιας παραγωγής του, ο κ. Πέτρος Ναουμίδης αναφέρθηκε σε ένα προϊόν προστιθέμενης αξίας που μπορεί πραγματικά να κατακτήσει τις αγορές του κόσμου. Όπως τόνισε εάν το προϊόν συνδυαστεί με την κατάλληλη συνταγή μπορεί πραγματικά να καλύψει όλες τις γευστικές απαιτήσεις των καταναλωτών του εξωτερικού ακόμη και τους πιο δύσκολους.
Της Δέσποινας Καραγιαννοπούλου
από την εφημερίδα Αγροτική Έκφραση
Κανένα σχόλιο